REFERAT ÅRLIGT MØDE I SIF KBH SEJLSPORT
19 medlemmer var mødt op til det Årlige møde.
a. Valg af dirigent.
Egon Persson blev valgt med akklamation
b. Formandens beretning
Formandens beretning i pdf format kan hentes her
c. Regnskabet herunder forslag til årsbudget.
Kassereren gennemgik regnskab 2017, samt budget 2018. Begge dele blev godkendt med akklamation.
Kassereren oplyste i øvrigt, at der stadig er tre medlemmer, som har beløb til gode fra finanieringen af købet af TOULOUSE.
Et medlem spurgte om det var de enkelte medlemmerne eller foreningen, der var medlem af Folkebådsklubben, samt om det krævede et password for at komme ind på Folkebådsklubbens hjemmeside
Kassereren oplyst at det var foreningen og hvis det krævende password, at komme på Folkebådsklubbens hjemmeside, så kunne han kontaktes for oplysning om password
d. Behandling af indkomne forslag.
Forslaget om at fjerne sidste sætning i §14 pkt.1 blev vedtaget med akklamation
Det er nu ikke et krav, at formanden for SIF KBH sejlsport skal være tjenestegørende.
Vedr. orienteringen om Nyholms fremtid, viste det sig, at ingen af de tilstedeværnede havde kendskab til de konkrete planer for Nyholm
Et medlem kunne dog oplyse, at klubber og interessenter på Nyholm i nærmeste fremtid blive indkaldt til et orienteringsmøde.
e. Fastsættelse af særkontingent.
Bestyrelsen forslag om et uændret kontingent på kr. 250,- for 2019 blev vedtaget med akklamation
f. Valg af bestyrelse:
- Formand: Christian Gøtterup. Ikke på valg.
- Kasserer Peter Ditmar. På valg. Peter Ditmar blev valgt med akklamation
- Bestyrelsesmedlem Egon Persson. Ikke på valg
- Bestyrelsesmedlem Nils Eidorff. På valg. Nils blev valgt med akklamation
- Bestyrelsesmedlem Trine Hainer Madsen. Ikke på valg.
g. Orientering om faciliteter på Holmen.
De andre udvalg i SIF KBH blev nævnt, samt muligheden for af bruge faciliteterne på Holmens Idrætsanlæg (bl.a. fitness maskiner)
Et medlem spurgte om situationen omkring de kajakker, som var på bagsiden af det forhåndværende KSA.
Formanden kunne oplyse, at han for nylig var blevet kontaktet af formanden for SIF Klaus Hjort.
SIF KBH roudvalg er uden medlemmer, men disponerer over 3 robåde. Der har i den anledning været sat opslag op på tjenestesteder i Københavns området, men det havde kun resulteret i en enkelt henvendelse. (årsag måske at opslag sat op i december og vejret endnu tilskynder ikke til roning
Klaus Hjort fik oplyst, at det var FAK/SOS, der stod for kajakkerne på Holmen. Klaus Hjort ville kontakte FAK/SOS for om muligt også at få inddraget kajakker i roudvalget. Dette kunne måske få SIF KBH roning op at stå igen.
h. Orientering om hvilket bådmateriel klubben kan råde over i 2018.
Formanden oplyste, at TOULOUSE, REGULUS, RØDE RAP, 2 Ynglinge og 3 Skippier forventes at blive søsat omkring ultimo april/ primo maj.
i. Gennemgang af aktivitetsplan.
Formanden gennemgik aktivitetsplanen, som kan findes på hjemmesiden.
Han nævnte bl.a., at forårklargøringen af bådene forventes at kunne gå igang i weekend 7-8 april. Yderlige klargøring bliver planlagt til at foregå de efterfølgende to weekends (14-15 april og 21-22 april). Dog kræver det at vejret arter sig.
Formanden udtrykte også håb om, at medlemmerne sluttede lige så talstærkt op til årets klargøring og med samme koncentrerede indsats som sidste år, idet vi så har mulighed for hurtigere kunne få bådene i vandet.
Desuden oplyste formanden, at SIF KBH sejlsport ville blive medarrangør af tre stævner i september, hvor medlemmer forhåbentligt vil støtte op om både klargøring af både, bidrage til gennemførelsen, samt efterfølgende afrigning af bådmateriellet.
Selvfølgelig ser vi også gerne, at medlemmer fra SIF KBH sejlsport deltager, som sejlere i Forsvarsmesterskaberne og deltager i den årlige Holdkap.
Et medlem, som har været med som official ved Forsvarsmesterskaberne i en årrække efterlyste nogle afslutningskugler/ringe på faldene, så de ikke blev trukket ud af masten.
Ved stævnerne blev der brugt alt for mange ressourcer på at trække fald gennem master, når sejlerne var kommet til trække fald ud af masten.
Forslaget blev taget til efterretning og vi forventer af CMT indkøber de ønskede afslutninger på faldene.
j. Løbende vedligeholdelse af bådmateriel.
Formanden nævnte, at det selvfølgelig er godt, at medlemmerne noterer på tavlen, når det er opstået fejl på bådene, men det forventes også at medlemmerne, som har sejlet med den båd, som har fået fejl under sejladsen, bidrager til reparation af båden.
Vi vil prøve at oprette nogle bådelaug, som får til opgave at styre reparation bådene, samt holde dem i god sejlklar stand.
Bestyrelsen har allerede fået tilkendegivelser fra medlemmer, som vil påtage sig opgaven på Skippier og REGULUS. Vi håber, at der også er medlemmer, der melder sig til at styre vedligeholdelsen af Ynglinge og TOULOUSE.
l. Forslag til aktiviteter og sociale arrangementer i klubben.
Der var ikke umiddelbart nogle forslag, men kassereren kunne oplyse at der er indkøbt en lille fryser.
Planen er at klubben ndkøber pølser, brød og "gemyse", som så kan bruges ifm. forårsklargøringen og andre arrangementer, så man kan få lidt varmt at spise.
Det kræver kun lidt opvarmning af pølser og brød og vi har faciliteterne.
l. Havnevagt.
Opgaverne er åbning af faciliteter, samt medsejlads og undervisning, men også løbende reparationer på anvendt bådmateriel.
Formanden udtrykte håb om, at vi også i den kommende sæson kan finde medlemmer, der kan påtage sig vagter, så vi får etableret klubsejlads alle tirsdage og onsdag i sæsonen.
Der vil i løbet af april blive udsendt tilmeldingsliste til alle, idet bestyrelsen håber, at de medlemmer, der bidrog sidste år også vil bidrage i år.
Vi håber også, at andre gode sejlere blandt medlemmerne vil bidrage til undervisning af vores medlemmer, så de kan opnå de nødvendige færdigheder, så de kan bestå den praktiske prøve til Duelighedsbeviset.
Vi har jo 11 nye medlememr, som er i gang med teorien, og der er også nogle fra sidste års teorihold, som ikke har været oppe til den praktiske del af duelighedsbeviset.
n. Eventuelt.
Der var ingen indlæg til punktet, hvorefter mødedeltagerne udråbte hurraråb for foreningen, hvor både de blinde og de døve kunne være med.
Afslutning og foredrag
Årligt møde afsluttedes med indtagelse af et par stykker smørrebrød, hvorefter Tom Guldbæk Olsen, som efter endt karriere i Forsvar og politi har slået sig på forskning i historie.
Han arbejder, som frivillig i Nyboders museum og gav en levende fortælling om Nyboder.
Hovedvægten var lagt på de levevilkår, som beboerne havde i Nyboder igennem tidsaldrene i forhold til de levevilkår andre borgere havde inde i København.
Beboerne og deres familier var alle bundet til arbejde på Holmen eller som besætningsmedlemmer på flådens skibe. Børn af indbyggere i Nyboder havde ikke udfordringer med at vælge karrierer. De skulle arbejde enten i land på Holmen eller på et af flådens skibe
Tom fortalte om beboernes aflønningsforhold og hvilke privilegier de havde, samt om hvordan Christian d. 4 allerede dengang havde blik for, at hvis man behandlede sine offentlige ansatte ordentligt (ihvertifald dem i Nyboder og dermed personel tilknyttet Flåden), så fik man loyale og motiverede medarbejdere.
En dyd der lige for tiden ikke syntes at have prioritet af regering og Moderniseringsstyrelsen.
Som sagt et levende foredrag, og referenten, der selv har boet i Nyboder, skal da ind og se Nyboders Museum i nærmeste fremtid, hvor han håber at støde på Tom for en udbygning af historien om Nyboder og deres beboere.