VEDTÆGTER FOR SØVÆRNETS IDRÆTSFORENING KØBENHAVN
SIF KBH vedtægter i pdf format til udskrift (åbner på ny side)


§ 1 Navn og hjemsted
Foreningens navn er Søværnets Idrætsforening København (SIF KBH) og har hjemsted:
    Holmens Idrætsanlæg
    A. H. Vedels Plads
    1439 København K.

Foreningen er medlem af Søværnets Idræts Fællesskab (SIF) og skal dermed efterleve SIF vedtægter.
Foreningen er medlem af Dansk Militært Idrætsforbund (DMI) og derved tilknyttet Danmarks Idræts Forbund (DIF).

§ 2 Formål
SIFKBH formål er at fremme interessen for den frivillige idræt inden for Forsvarsministeriets område ved idrætsvirke og social virke, at skabe positive udfordringer og fællesskab for foreningens medlemmer.


§ 3 Medlemmer SIFKBH
  1. Som ordinære medlemmer i foreningen kan følgende personelkategorier optages:
        • Personel med ansættelse inden for Forsvarsministeriets område.
        • Værnepligtigt personel.
        • Personel i Forsvaret med rådighedskontrakt, herunder Hjemmeværnet og Beredskabsstyrelsen.
        • Afskediget personel inden for Forsvarsministeriets område.
  2. Som ordinære medlemmer kan optages pårørende til de i punkt a anførte personel-grupper.
    Ved pårørende forstår i denne sammenhæng ægtefælle/samlever og disses børn.
Som ekstraordinære medlemmer kan optages personer, der ikke umiddelbart kan henføres til punkterne a eller b, efter bestyrelsens godkendelse.
Ekstraordinære medlemmer kan ikke deltage i DMI forbundsmesterskaber.


§ 4 Indmeldelse/udmeldelse af SIF KBH
  1. Indmeldelse eller ændring af medlemsstatus sker skriftligt via SIF KBH til SIF sekretariat.
    Nye medlemmer modtager et velkomstbrev fra SIF sekretariat, foreningens vedtægter samt medlemsbevis.
    Ved indmeldelse bliver medlemmet medlem af SIF KBH.
  2. Udmeldelse sker skriftligt og regnes 3 måneder fra den 1. i den nærmest efter udmeldelsen følgende måned.

§ 5 Eksklusion / karantæne
  1. Foreningens bestyrelse kan, når den skønner det nødvendigt af hensyn til foreningens og/eller SIF omdømme eller tarv, ekskluderer et medlem.
    Den ekskluderede har ret til at få sin sag for på førstkommende generalforsamling.
  2. Foreningen orienterer SIF formanden om eksklusion, samt om medlemmer, der som repræsentanter for SIF, idømmes karantæne af et andet forbund eller lignende.

§ 6. Foreningens ledelse
  1. Foreningens generalforsamling er foreningens øverste ledelse.
    Generalforsamlingen indkaldes med mindst 4 ugers varsel pr. mail via aktivitetsudvalgsformændene og på hjemmesiden.
    Generalforsamlingen vælger en formand, en kasserer og en bestyrelse.
    Bestyrelsen består af 1 formand, 1 kasserer og op til 3 bestyrelsesmedlemmer.
    Bestyrelsen opretter faste aktivitetsudvalg.
    Generalforsamlingen nedlægger formeldt faste Aktivitetsudvalg efter indstilling fra bestyrelsen.
  2. Formanden og op til 2 bestyrelsesmedlemmer vælges på lige år og kassereren og op til 1 bestyrelsesmedlem vælges på ulige år.
    Derudover vælges op til 2 suppleanter og 2 revisorer samt 1 revisorsuppleant. Alle vælges for 2 år.
  3. Hvert år inden udgangen af marts afholder foreningen generalforsamling med følgende dagsorden:
        1. Valg af dirigent
        2. Aflæggelse af beretning og ved formanden
        3. Godkendelse af regnskab
        4. Behandling af indkomne forslag
        5. Valg af formand
        6. Valg af kasserer
        7. Valg af bestyrelse og suppleanter
        8. Valg af revisor og revisorsuppleant
        9. Eventuelt
  4. Forslag til generalforsamlingen skal indsendes inden 3 uger skriftligt til bestyrelsen. Forslag skal udsendes mindst 2 uger før generalforsamlingen til udvalgsformænd samt offentliggøres på foreningens Hjemmeside
  5. Bestyrelsen kan indkalde til en ekstraordinær generalforsamling når den skønner det nødvendigt ift. den ordinære generalforsamlingens beslutninger omkring vedtagende forslag samt valg.

§ 7. Ekstraordinær generalforsamling
Ekstraordinær generalforsamling med en motiveret dagsorden, kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen.
Den ekstraordinære generalforsamling skal varsles med mindst 4 ugers varsel til Aktivitetsudvalgsformændene, samt offentliggøres på foreningens hjemmeside.


§ 8. Aktivitetsudvalgenes ledelse
Udvalgene skal løbende holde bestyrelsen underrettet om aktiviteterne.

  1. Udvalgene udarbejder en forretningsorden eller vedtægter.
    Denne skal som minimum indeholde oplysninger om udvalgets årlige generalforsamling/medlemsmøde, som afholdes inden SIF KBH generalforsamling.
    Medlemsmødet skal som minimum indeholde godkendelse af regnskab, samt valg af udvalgsledelse.
    Et aktivitetsudvalgs medlemsmøde skal som minimum indeholde godkendelse af regnskab, samt valg af aktivitetsudvalgsledelse.
    En aktivitetsudvalgs generalforsamling (Registreret som selvstændig forening ift.specielforbund, firmaidrætsforbund, samt landsdele under DGI) bør som minimum indeholde følgende dagsorden:
        1. Valg af dirigent
        2. Aflæggelse af beretning og ved formanden
        3. Godkendelse af regnskab
        4. Behandling af indkomne forslag
        5. Valg af formand
        6. Valg af kasserer
        7. Valg af bestyrelse
        8. Valg af revisor
        9. Eventuelt

    Udvalgsformanden inviterer SIF KBH bestyrelse til at være repræsenteret ved generalforsamling / medlemsmødet. Referater fra medlemsmøder, fremsendes til SIFKBH bestyrelse.
    Hvis foreningen opretter et skydeudvalg skal dette have selvstændige vedtægter jf. gældende lovgivning ift. våbenpåtegning.
  2. Udvalgsledelsen skal bestå af en formand, en kasserer/regnskabsfører samt op til 5 medlemmer.
  3. Udvalgene udarbejder budget for det kommende år, som indsendes samme med aktuel aktivitetsmedlemsliste inden d. 1. oktober til SIFKBH kasserer. SIF KBH bestyrelse godkender eget budget samt tilskud til aktivitetsudvalgene inden 15.december.
  4. Derudover afleverer udvalgene års regnskab og materiel beholdningslister inden 15. januar i det efterfølgende år til SIFKBH bestyrelse.

§ 9 SIFKBH Bestyrelse
  1. Bestyrelsen leder foreningens anliggender mellem to generalforsamlinger og er ansvarlig for foreningens midler samt fordeling af kontinhgent tilskud aktivitetsudvalgene.
  2. Bestyrelsen er endvidere ansvarlig over for generalforsamlingen og skal i så vid ud-strækning som muligt, holde aktivitetsudvalgene underrettet om SIF KBH anliggender.
  3. Bestyrelsen kan nedsætte udvalg.
  4. Bestyrelsen afholder bestyrelsesmøder mindst en gang i kvartalet.
    Derudover så ofte formanden eller mindst 2 bestyrelsesmedlemmer finder det nødvendigt.
    Møderne sammenkaldes af formanden og ledes af denne.
  5. Bestyrelsen træffer sine beslutninger ved almindelig stemmeflertal, men er kun beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af dens medlemmer er til stede. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende.
  6. Bestyrelsen træffer afgørelser om indstilling til hædersbevisninger til medlemmer og andre personer, der har ydet foreningen væsentlige tjenester eller har gjort sig særlig bemærket på det idrætslige område.
  7. Ved bestyrelsesmøder tages beslutningsreferat, i hvilket ethvert bestyrelsesmedlem har ret til at forlange sin afstemning indført ledsaget af en kort motivering.
  8. Bestyrelsesreferater udsendes på mail senest 5 dage efter mødets afholdelse, til godkendelse og hvis der ikke er kommet indsigelser inden 14 dage er ref. godkendt.
  9. Formanden repræsenterer i almindelighed foreningen udadtil, og har bemyndigelse til, når foreningens interesser kræver det, at handle på bestyrelsens vegne.
    Formanden skal senest på førstkommende bestyrelsesmøde orientere bestyrelsen om sine dispositioner.

§ 10 Tegningsret for SIF KBH
  1. Foreningen tegnes af formanden sammen med kassereren.
  2. Foreningens bestyrelse kan meddele fuldmagt.

§ 11 Regnskab og økonomi for SIF KBH
  1. Foreningens regnskabsår er kalenderåret.
  2. Foreningens likvide kapital administreres af bestyrelsen.
  3. Foreningens regnskaber affattes i klar og tydelig form og afleveres af kassereren til kritisk revision inden den 31. januar det efterfølgende år og skal være vedlagt attesterede bilag, bankopgørelser m.v.
  4. Revisionen skal være tilendebragt så betids, at en trykt regnskabsoversigt med revisorers og bestyrelses underskrift, kan fremlægges til generalforsamlingen.
    Foreningens aktiver anbringes efter bestyrelsens bestemmelse.
  5. Foreningens kasserer indkalder aktivitetsudvalgenes kasserer, formænd samt foreningsbestyrelsen til budgetmøde. inden 1. december, hvor budgettet for det kommende år bliver sammenfattet.
    Endelig godkendelse af SIF KBH budget sker på først kommende foreningsbestyrelsesmøde.
    Budgetforslaget fremsendes derefter til SIF kasserer.

§ 12 Revision af SIF KBH regnskab
  1. Regnskabet kan revideres af et registreret/statsautoriseret revisionsfirma.
  2. Til kritisk revision af foreningens regnskaber, eftersyn af kassebeholdning m.m. vælges på ordinær generalforsamling 2 revisorer for 2 år, således at en afgår hvert år.
    Genvalg kan finde sted. Revisorerne og bestyrelsen skal have mulighed for til enhver tid have uhindret adgang til at efterse foreningens regnskaber og kassebeholdning m.m..
    Samtidig med valg af revisor vælges hvert år en revisorsuppleant.
  3. Foreningernes kritiske revision og foreningsbestyrelsen skal til enhver tid have mulighed for uhindret adgang til at efterse foreningens regnskab og kassebeholdning m.m..

§ 13 Indskud og kontingenter
Foreningens midler tilvejebringes ved kontingentopkrævning fastsat på SIF årsmøde.
Kontingent kan opkræves ved løntræk for dem der ønsker dette.


§ 14 Vedtægtsændringer
SIFKBH vedtægter kan kun ændres på en generalforsamling og kun såfremt mindst 2/3 af de fremmødte stemmeberettigede stemmer der for.


§ 15 Opløsning af foreningen
Foreningen kan kun opløses når 2/3 af de fremmødte stemmeberettigede, stemmer herfor.
Afstemningen, der skal vedtages på en generalforsamling, skal foregå skriftligt.
Evt. aktiver skal i så fald overføres til SIF med henblik på fordeling mellem de tilbageværende foreninger under SIF.


   Vedtaget på generalforsamlingen 03. april 2018
   Konsekvens rettet på bestyrelsesmøde d.19/10 2020 for ikrafttrædelse 1/1 2021.
   Konsekvensrettelser godkendt på generalforsamling 19/10 2020.
   Konsekvens rettet på bestyrelsesmøde d. 02/06 2021
   Ændringsforslag vedtaget på generalforsamling 29/3 2022
   Ændringsforslag vedtaget på ekstraordinær generalforsamling 11/1 2023




Dirigent
Ken Nielsen