AKTIVITETSBERETNING FRA SIF FRH SPORTSFISKERIAFDELING

Vi har her i Frederikshavn sportsfiskerforening, været på et par af vores årlige ture, her i sensommer/efteråret.

TUR TIL STORÅEN Vores første tur, først i september, var en weekendtur til Storåen, hvor vi skulle se om vi kunne lande nogle laks.
Vi tog afsted fredag efter fyraften, fik os indlogeret, lavet lidt god mad, og riggede grej til, så vi var klar til at starte fiskeriet lørdag morgen.

Da vi ankom fredag, var det i skybrud med lyn og torden, så vi frygtede at vejrudsigten ville holde stik, og fortsætte på samme måde lørdag.
Vi fik dog en skøn dag, med overskyet, og kun lidt let regn, så fiskevejret kunne vi absolut ikke klage over.

Vi startede med at køre til Bur, og fiskede fra grænsen mellem zone 2 og 3.
Det er et flot stykke natur, hvor den brede å bugter sig gennem markerne, og hvor der kunne være nogle gode standpladser.

Der blev fisket meget varieret, med spinner, blink og orm. ormene blev fisket på et rig med slaskebly, så hele bredden af åen kunne blivet fisket.
Der blev fanget en del små aborrer og skaller i løbet af dagen, men de store fisk, ville desværre ikke bide på.
Flot natur, det gode vejr og fantastisk selskab, havde vi heldigvis, så det gik jo alligevel.

Sidst på eftermiddagen, besluttede vi at prøve et nyt stykke af åen, så vi kørte til Vemb og zone 1.
Vi startede på den sydlige side, hvor der var mere bevoksning, og lidt sværere at komme til. Derfor ville vi finde en bro, så vi kunne komme over på den nordre side, men der skulle da lige forsøges et par kast.

Efter et par kast med spinneren, var der endelig hug, og der var ikke tvivl om, at det ikke var en aborre denne gang.
Et par minutter senere, kunne der landes en flot laks på 60 cm, og dagen/turen var reddet for den heldige, da det samtidig var hans første laks.

Det blev til et par timer mere, samt lidt flere skaller og aborrer, før der blev pakket sammen.

Aftenen gik med lækker mad, hyggelige snakke (og selvfølgelig lidt historier om laksen) før den friske luft og trætheden tog over. Søndag var det dårlige vejr vendt tilbage, så der var enighed om at springe fiskeriet over, og vende næserne hjemad igen.

TUR TIL HIMMERLANDS FISKEPARK
Vores anden tur, midt i oktober, var også vores Put & Take lokalmesterskab, hvor turen gik til Himmerlands fiskepark.

Vi tog afsted lørdag morgen, og skulle fiske 6 timer lørdag og 6 timer søndag, i to store søer, hvor vi kunne se guldørrederne svømme rundt i stimer af 10-12 stk.

Det skulle dog vise sig, at selv om fiskene gik i stimer i overfladen, og der konstant var fisk der sprang, så var de absolut ikke samarbejdsvillige.
Der blev prøvet alle de midler vi havde, i løbet af de to dage, men bide ville fiskene ikke.
Powerbaiten blev lagt midt i en stime, eller trukket langsomt gennem den, men fiskene kiggede bare på det, og svømmede videre.

UL blink blev kastet ud på den anden side af dem, og trukket tværs gennem stimen, men det var først når linen eller blinket ramte en fisk, at de lige flyttede sig lidt, så det var et par frustrerende dage langs søerne.

Heldigvis var vejret og selskabet fantastisk, så humøret blev oppe, og vi kunne tage hjem søndag, godt trætte efter en weekend uden fisk, men med masser af frisk luft.